Att röka på allmän plats..

Idag såg jag något som gjorde mig så sjukt irriterad. Det regnade ute, folk stod och trängdes i busskurerna för att slippa bil blöta. Jag stod under Knutans tak, bakom kurerna eftersom jag hade hästgrejer med mig och inte ville stå bland allt folk. Helt plösligt kommer en man men en cigarett i handen. Han tränger sig in i busskuren, blåser rök mot folket som står runtom och står sen och röker mitt inne bland alla människor. Folket börjar skruva på sig och drar sig därifrån. Efter en evighet ser jag hur han slänger ut sin färdigrökta cigarett på gatan, en millisekund innan det passerar en gående tjej framför honom... 
 
"Jaha.." tänker vissa. "Vad är det att haka upp sig på?"
Men jag tycker att detta beteendet är helt sjukt. Passiv rökning är minst lika farligt som att röka själv. Att tränga in sig själv i en busskur full med folk och odiskret stå och blåsa rök i huvudet på dem är så jävla egoisktisk att man bli mörkrädd. 
 
Att det sedan finns folk som säger att "jag röker där jag står, jag skiter väl i vilket".. Då är ni ju förfan idioter!!
Folk som står runtom er vill inte ha kläder som luktar rök. OCH JA! rökdoft sätter sig sjukt snabbt i kläderna. Folk vill inte ha er vidriga rök varken på eller runt sig, för det är farligt! Jag kan dessutom ta ett exempel med min pojkvän som har astma och inte tål cigarettrök. Vadfan har han gjort för att förtjäna rök på sig? Åkt buss vid fel tidpunkt kanske? Det finns RÖKFÖRBUD i alla busskurer, vilket inte är speciellt svårt att förstå. Antingen ställer man sig utanför i regnet, eller så skippar man den äckliga cigaretten om man inte vill bli blöt. BARA VÄLJ!
 
Fick ett fantastiskt svar på mitt irriterade inlägg på facebook! "Ja men ni har väl också gjort saker era föräldrar sagt att ni inte får. Ni söp er säkert fulla när ni var under 18". Vilket underbart stolpskott som bjöd på denna mycket logiska kommentar! Men okej.. Jag drack mig full innan jag fyllt 18 år, JA. Då har jag alltså gett folk tillåtelse att röka i busskurer? Ahh, jo, kan nog stämma!
 
Däremot har många skrivit till mig och berättat att de brukar fråga om det är okej att röka i busskuren om det står någon annan person där. Finns det ingen i kuren så kan jag gå med på att det är okej att röka där. Står det däremot en eller två personer till så är det minsta man kan göra att fråga om det är okej! Det visar iallafall att man dissar egobubblan! 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0